tisdag 12 maj 2009

Runar Schildt

Hittade en bok av min favoritförfattare på ett antikvariat. Ernst Runar Schildt född 1888 i Helsingfors, död 1925 i HelsingforsDenna bok kom ut 1918 och innehåller fyra noveller. Lite visste Runar att 2009 sitter någon och promor hans alster på en blogg via en dator med en bild på hans bok tagen med en mobilkamera samtidigt som han lyssnar på itunes. Och det är det som är det fina. Fast saker runtomkring oss ändras så är vi människor precis likadana nu som då. Hans skildringar av människor kunde lika bra handla om 2009 som 1918.   

1 kommentar:

  1. Läste ut hans Östnyländska berättelser i morse, fyra noveller i en bok som jag köpt för 50 cent på loppis för att boken var både finlandssvensk och snygg nog att platsa i 50-talsstuket på lillvillan, bara för att hitta samma bok i hyllan redan, så nu har jag två (att man överraskar sig själv med att upprepa sig är... både uppmuntrande och inte).
    Visste inte riktigt vad jag sen skulle ta mig till med lässuget - har läst sällsynt omständligt för att njutningen skulle vara länge. Inte ofta så! Nå, vad gör man? Dricker ännu mera kaffe, googlar. Hittar en bloggare som också snöat in på Schildt!
    Och så är det du! Kul! Hej!
    Har du läst de östnyländska? Det sku man ju tro. Om inte har jag alltså en extra, som jag gärna ger till någon som uppskattar snygga och välskrivna finlandssvenska böcker.
    meddelar
    Wivan N-F med varmaste hälsningar

    SvaraRadera