söndag 24 april 2011

Nu när sannfinländarna fick 19% av rösterna så känns detta citat som från idag eftersom jag reser hem idag!

Werner Söderhjelm, finländsk litteratur- och språkforskare, vistades mycket utomlands. I maj 1890 representerade han Helsingfors universitet i Montpellier i Frankrike, vars universitet då fyllde 600 år. Han reste sedan till Paris, där han tidigare vistats mycket i konstnärskretsar. Väl hemkommen till Finland skriver han i ett brev:
"När man nu tänker att man blott skall ha otillgängliga, obildade, espritlösa finnkolixar att göra med hela sitt återstående liv så snör det sig kring halsen på en".

Källa: Henning Söderhjelms biografi "Werner Söderhjelm", 1960

11 kommentarer:

  1. Känner lite detsamma. Bor i Berlin sedan några år men skall flytta hem till Sverige om ett år, där nu Sverigeakrobaterna plötsligt sitter i riksdagen... Det snörs också lite kring halsen.

    SvaraRadera
  2. Det värsta är att alla går samma tråkiga väg, Frankrike stänger portarna både för Romer, Tunisier och sjalar, Italien, Tyskland, Belgien, listan kan göras lång, vi andra får kämpa hårdare för att visa vår ståndpunkt, alla är ju inte lika inskränkta och ignoranta tack och lov, detta skrivet av en skåning, och då måste det väl finnas hopp!

    SvaraRadera
  3. Är inte insatt i finsk politik, vad står på sannfinländarnas partiprogram?

    /Barbie

    SvaraRadera
  4. åh vad jag önskar att nån kunde säga nåt fräscht och oväntat om riksdagsvalet. som t.ex. att alla borde skämmas så satans för att vi bor i ett land där samlingspartiet är störst, och att vi bara får hoppas på att det hjälper att vi har dom där konstiga sannfinländarna i riksdagen som kanske kan sätta käppar i hjulet för högern. för vem vet var dom står. och vad dom gör när dom står där. och om dom sen går nånstans. och att suvi-anne siimes tyckte dom var bra för dom var tavisar.

    jag har börjat tycka att jutta urpilainen ser helt ok ut.

    SvaraRadera
  5. Det finns egentligen bara en sak att säga...

    Välkommen hem André


    /L

    SvaraRadera
  6. Men om Sannfinländarna är lika duktiga som SD på att omvandla € till SEK kan du lugnt bo kvar i Finland. En helt annan sak, jag va hos en kompis här i Åre och hon hade Svensk damtidning och där va du. Både snygg och vettiga svar. Härligt.

    SvaraRadera
  7. Ja kan ingen berätta för oss om vilka de är? Känns lite olustigt att inte veta vem som får gillande från var femte finländare i mitt modersland.

    SvaraRadera
  8. Erika: så är det.

    tommix: jag tycker också det.

    anonym: jep.

    Anna: då finns det hopp.

    Barbie: De är rasistiska byorginal hela bunten.

    lakejen: ja jag vet inte vad jag skall svara.

    L: tack!

    Anna: roligt ju.

    Torparfrun: de är rasistiska byorginal.

    SvaraRadera
  9. här är min kommentar

    http://tommix.papper.fi/2011/05/01/gjorde-en-ny-logotyp-till-sannfinlandarna/

    SvaraRadera